Energi & Miljö

BRF Östhammaren har under de senaste åren genomfört en rad investeringar för att spara energi

Energideklaration

Ny energideklaration gjordes 2019 av Eminenta AB. Av denna framgår att energiprestanda primärenergital för huset är 183 kWh/m2 och år, vilket ligger mycket nära referensvärdet för liknande byggnader, 182 kWh/m2 och år.

Uppvärmning

Fastigheten värms med fjärrvärme. Ventilationen av lägenheterna sker med mekanisk frånluft och tilluft genom springventiler i fönstren. Elförbrukningen har legat stabilt sedan 2012 efter utförda förbättringsarbeten. Se årsredovisning för mer detaljer.

Renovering elsystemet - Installation av energisnål belysning i trapphusen

2012 byttes elledningar och armaturer ut i entréer och trapphus, på vinden, i cykelrummet och förrådsutrymmen. Rörelseaktiverade lampor sattes upp för att spara energi; armaturerna i trapphusen har batteridriven nödbelysning så att det finns ledljus även vid elavbrott.

Översyn av fönster och balkongdörrar

Renovering och målning av samtliga fönster och balkongdörrar samt portarna gjordes 2017.

Avfallshantering

Fastigheten har ett grovsoprum i anslutning till cykelrummet i bottenvåningen. Här finns också en liten tunna för mindre elektronikavfall.
Hushållsavfall slängs i särskilda behållare i ett sophus på gården. I detta sophus finns även möjlighet att kasta tidningar. Vi har dock ingen källsortering av förpackningsmaterial. Sådan insamling finns på Sandhamnsgatan, vid Fridhamsporten och vid Oxenstiernsgatan bakom TV-huset.

Insamling av grovavfall

Styrelsen ställer då och då i samband med höst- eller vårstädningen upp en inhyrd container utanför fastigheten som ger de boende möjlighet att slänga grovsopor från källarförråd och vindsförråd. När detta sker aviseras på vår hemsida och i Infobladet.

Tvättstugan

År 2012 installerades två nya tvättmaskiner och 2020 ny avfuktare med fläkt i torkrummet. År 2014 målades tvättstugan och torkrummet om.

Systematiskt brandskyddsarbete (SBA)

Det systematiska brandskyddsarbetet i en förening är av mycket stor betydelse också för inomhusmiljön. Samtliga lägenheter har försetts med brandvarnare på föreningens bekostnad. Föreningen har under 2013 låtit genomföra en totalinventering av brandskyddet i huset och som ett resultat av denna genomfört vissa åtgärder för att minska risken för brand. Exempelvis har skyltar satts upp för att underlätta en eventuell utrymning vid brand.

Obligatorisk Ventilationskontroll, OVK

Föreningens senaste obligatoriska ventilationskontroll, OVK, genomfördes under hösten 2018. Intervall vart 6:e år, nästa OVK måste göras 2024.

Egentillsyn enligt miljöbalken

Alla verksamhetsutövare ska enligt miljöbalken ha en egenkontroll. Kravet på egenkontroll innebär att en verksamhetsutövare regelbundet ska kontrollera verksamheten och dess påverkan på miljön och hälsan. Miljöförvaltningen i Stockholm bedriver löpande tillsyn av fastighetsägare. I september 2012 besökte Miljöförvaltningen Brf Östhammaren.
Miljöförvaltningens bedömning var ”att Brf Östhammaren har goda förutsättningar att bedriva en fungerande egenkontroll. Under Miljöförvaltningens besök konstaterades inga brister.”

Radon

Radonmätningar har gjorts.